You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.

Sigara

Dünyada en çok ölüme yol açan iki nedenden biri tütün kullanımıdır. Tütün kullanımı, gerek doğrudan gerekse pasif duman maruziyeti nedeniyle pek çok ölümcül sağlık sorununa yol açmaktadır. 

 Tütün bitkisinin içinde yer alan ve bağımlılık yapan madde NİKOTİNDİR. İnsanoğlunun bildiği en hızlı bağımlılık yapan maddesidir. 

Nikotin bağımlılığı; maddenin keyif verici etkisini hissetmek veya yokluğundan kaynaklanacak sıkıntılardan sakınmak için , nikotini aralıklı veya devamlı alma isteği ile kendisini göstermektedir. 

 Tütün ürünlerinden herhangi birinden alınan her nefesle; ciğerlerimiz aracılığıyla beynimize nikotin gönderilmekte, beyin ve sinir sistemimizi uyarmaktadır. Ancak sonraki alışlarda beyin ve sinir sistemi üzerinde baskılayıcı, uyuşturucu bir etki gösterir.

Sigara bağımlılığının iki yönü bulunmaktadır. Fiziksel ve psikolojik bağımlılık. Bağımlılığının küçük oranını fiziksel bağımlılık oluşturmaktadır.  Fiziksel bağımlılığı sigaradaki “nikotin” maddesi yapar. Nikotinin kesilmesini takip eden 24 saat içinde nikotinin kanda azalmasına bağlı olarak beden maddenin yoksunluğunu hiseder . 

Nikotin alma arzusu, çabuk sinirlenme ve huzursuzluk, sıkıntı hissi, dikkatini belli bir konuya odaklayamama, kilo alma, kalp atım hızında azalma yoksunluk belirtileridir.  Her sigara yaktıkça bu yoksunluk duygusu sona erer. Kişi ilk içtiği zaman ki hazzı ve etkiyi hissetmek için sigara miktar artırılır ve bu kısır döngü böyle devam eder, ancak tütün kullanımı kesildikten sonra En şiddetli yoksunluk tabloları  bile 3-4 haftada sona ermektedir.  

 

Tiryakiler sigarayı bırakmayı denerlerse veya buna zorlanırsa yoksunluk sıkıntısının bir travmaya  neden olacağını duşunurler, aslında bunlar çoğunlukla zihinseldir.Fiziksel bağımlılık hafif bir kaşıntı gibidir.  Önemli olan sigaranın sizin zevkiniz olduğunu, koltuk değneğiniz,arkadaşınız ve onsuz yaşayamayacağını söyleyen ve  içme isteğini tetikleyen düşüncelerin savuşturulmasıdır. Tiryakiler basit nedenlerle tütün kullanmaktadır. Yoksunluk sıkıntısı ciddi bir fiziksel  acı değldir, sadece bir eksiklik ve boşluk duygusudur.

 Tiryakiler sigara yaktıkları zaman aldıkalrı tek keyif  ya da destek ,vücuttaki nikotinin azalmasının yarattığı  boşluk duygusunun rahatlamasıdır.Her sigara o boşluk duygusunu rahatlacağına, aslında o boşluk duygusunun sebebidir, yani keyif ve rahatlama algısı aslında bir yanılsamadır , gerçek değildir.  Bu tuzağa düşmeyin.

 Başınız her ağrıdığında ağrı kesicine uzanırsınız. Tiryakiler ise otomatik olarak sigaraya uzanırlar. Sizi esir eden süreci tersine çevirebilirsiniz.

  Kül tablası, çakmak, sigara paketi, kibrit vb Sigara içme ile kodlanmış eşyaların kaldırILARAK  ve sigara içilen koltuğun ya da masanın yerİNİN DEĞİŞTİRİLMESİ, perdelerİN yıkanması, arabanın temizlenmesi gibi ortam  değişikliği YAPARAK sigara bırakmada ilk adımı atabilirsiniz. Duygusal faktörlere maruz kalındığında kısa süreli ortam değiştirme, su içme ve nefes egzersizleri uygulamada size fayda sağlayacaktır.Önceden birikte sigara içilen kişilere bırakmayı denediğinizi AÇIKLAYIN VE ve anlayış beklediğinin belirtilNİZ.

 

Nasıl eroin gibi diğer uyuşturucu maddeleri ölümcül, acınası bir hastalık gibi görüyorsak, sigaranın da gerçek yüzünü görmek gerekir. ESkisi gibi televizyon dergi ve gazeteler de sigara ile ilgili reklamlar olmadığı  gibi sigara içen ünlüler de yer almamaktadır. Kamusal alandaki yasaklarla birlikte sigara içme sıklığı gun geçtikçe azalmaktadır. 

 Sigara sizin arkadaşınız değil, sizin cesaretinizi artırmaz, daha güvenli hissettirmez. Sigara içmek sosyal destek ve zevk sağlamaz, Sigaraya olan algınız değişirse siz de kolay olarak sigarayı bırakabilirsiniz.

 Sigarayı bırakmada hiçbir zaman geç kalmış sayılmazsınız. Nikotin vucudu terk ettikten yirmi dakika sonra kan basıncı ve nabız normale döner, saatler sonra kan oksijen düzeyi normal seviyeye gelir,  kalp krizi riski azalır, tat ve koku duyusu artar, nefes alıp verme rahatlar, akciğer fonksiyonu artar, akciğer,yemek borusu ve ağız boşluğu kanserleri mesane kanseri riski azalır.

Unutmayın  SİGARAYI bırakmak sadece size faydası olmayacak, gelceek nesillere de iyi bir örnek TESKİL EDECEKTİR.

Destek  tedavisi ile birlikte ilaç kullanımıyla sigara bırakma şansı daha da artmaktadır. Tedavi  hakkında daha ayrıntılı bilgi için Göğüs Hastalıkları Uzmanımızla görüşebilirsiniz…

OTHER ARTICLES